Σλάιντ με φωτογραφίες από την θεατρική παράσταση. Ευχαριστούμε για την ευγενική παραχώρηση τους

Αλμανάκ

Στο ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΡΟΛΟΥ  ΚΟΥΝ

  • Κριτική: Ειρήνη Μάρκου

Βγαίνοντας από το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης έχοντας παρακολουθήσει την παράσταση Αλμανάκ, μία λέξη έτρεχε στις ατραπούς του μυαλού μου: «Επιτέλους!». Επιτέλους μία παράσταση που μετατρέπει σε τέχνη το καθημερινό βάσανο και άχθος.

almanak

Ένα έντεχνο Αλμανάκ εντός των σημείων του καιρού. Με αποτύπωση καθόλου εξωραϊστική κι όμως τόσο εύστοχη, το μικρό αυτό ψηφιδωτό ιστοριών και στιγμιοτύπων, με οξύνοια, καυστικότητα και το απαραίτητο χιούμορ (του απελπισμένου), είναι μία γενναιόδωρη θεατρική εμπειρία, χάρη σε μία εξαιρετική ομάδα ταλαντούχων συντελεστών, που ορχούνται, απαγγέλουν, υπονομεύουν, εξιστορούν και καθρεφτίζουν την ζωή. Την ζωή στην Ελλάδα του σήμερα, την ζωή όπως είναι ή όπως δεν θα έπρεπε να είναι, καλώντας μας να σταθούμε κριτικά απέναντι στον ίδιο τον εαυτό μας και στην από μέρους μας διαχείριση του φαινομενικού τέλματος.

Το έργο

Η σκηνοθέτης Μαριάννα Κάλμπαρη προέβη σε μία έξοχη κειμενική σύνθεση. Με αφορμή το ειδικό ετήσιο ημερολόγιο Αλμανάκ, η παράσταση ξεκινάει με μία μικρή ενότητα «Σαν σήμερα», με αναφορές σε αξιοσημείωτα γεγονότα που συνέβησαν άλλα χρόνια στην αντίστοιχη ημερομηνία˙ μοτίβο που διανθίζει και την υπόλοιπη παράσταση, με αναφορές σε ημέρες που σηματοδοτούν είτε κάποια τιμητική παγκόσμια ημέρα, είτε κάποια σημαντική ιστορική επέτειο ή γέννηση/θάνατο κάποιας σπουδαίας προσωπικότητας.

Γραφή αποσπασματική, που ακολουθεί φιδωτά μονοπάτια, για να συναντηθούν στο σταυροδρόμι της κρίσης, γύρω από τον πυρήνα της οικογένειας, την πάλη για την διατήρηση της προσωπικής ταυτότητας και των σχέσεων μέσα σε μια Ελλάδα που βιώνει το οξύμωρο της εθνικής περηφάνιας στους κλυδωνισμούς του μνημονίου και του ΔΝΤ.

Οι εμβόλιμες σκηνές που είναι οι μόνες μιας πιο καθαρής θεατρικής φόρμας, είναι εξαιρετικά καλογραμμένες και τεράστιας δύναμης. Οδυνηρά καίριες, σε γρονθοκοπούν με την μετάλλαξη της προσωπικότητάς μας και των αγαπημένων μας προσώπων, κάτω από το βάρος των συνθηκών.

Η παράσταση

Η παράσταση καταργεί τον τέταρτο τοίχο στο μεγαλύτερό της διάστημα, δίνοντας εξαρχής ένα ευκρινές και ισχυρό στίγμα. Η αποσπασματικότητα του κειμένου δεν στερεί διόλου την παράσταση από συνοχή. Η μαεστρία του σκηνοθέτη Παντελή Δεντάκη δημιουργεί ένα οργανικό σύνολο με ενιαίο ύφος και αισθητική και μία ατμόσφαιρα που ακροβατεί τέλεια ανάμεσα στην σοβαρότητα και το γελοίο, την ειρωνεία και το χιούμορ, την ευαισθησία και την κριτική. Συνεκτικό στοιχείο η εξαιρετική μουσική του Σπύρου Γραμμένου, που την ερμηνεύει ζωντανά επί σκηνής, με την δέουσα ενέργεια. Οι ηθοποιοί είναι όλοι τους –δίχως υπερβολή– εξαιρετικοί, ενώ δίνεται στον καθένα η ευκαιρία να λάμψει και σε κάποια μικρή σόλο στιγμή μπροστά στο μικρόφωνο καθώς και όταν παίζουν κάποιον χαρακτήρα στις πιο (παραδοσιακά) «θεατρικές» σκηνές του κειμένου. Ο Ορέστης Τζιόβας, είναι ένας ηθοποιός μεγάλης ολκής και το αποδεικνύει και στις κωμικές, αλλά και στις δραματικές στιγμές του έργου. Η Ανθή Ευστρατιάδη κερδίζει τις εντυπώσεις σε όλα τα στιγμιότυπα στα οποία εμφανίζεται με το πηγαίο ταλέντο της, ενώ η Κατερίνα Λυπηρίδου κάνει εντέχνως μία σοκαριστική τρίπλα από την κωμωδία στο δράμα στην σκηνή του αντρόγυνου με τον Κώστα Μπάρα. Ο Κώστας Μπάρας ενσαρκώνει με μεγάλη ειλικρίνεια τον άνθρωπο που λυγίζοντας μετατρέπεται σε ανθρωπάκο και γίνεται αίφνης ωμός και κυνικός, στην εξαιρετική του σκηνή με τον Ορέστη Τζιόβα. Η Τερέζα Γριμάνη, στιβαρή και μεστή στο τρομαχτικό της πορτρέτο του ανθρώπου της εταιρείας, ενώ η μικρή Αριάδνη Καβαλιέρου, είναι η διαρκής υπενθύμιση της αθωότητας και της αφέλειας και δίνει στο έργο τις απαραίτητες κωμικές του ανάσες, ξαλαφρώνοντας τον θεατή μετά από κάθε γερό χτύπημα.

Η εμπνευσμένη σκηνοθεσία του Παντελή Δεντάκη και η εξαιρετική κειμενική σύνθεση της Μαριάννας Κάλμπαρη, σε συνδυασμό με τις μία προς μία, αλησμόνητες ερμηνείες από όλους τους ηθοποιούς δημιουργούν μία παράσταση που πετυχαίνει τις ιδανικές αναλογίες ανάμεσα στο δράμα και την γελοιότητα που βιώνουμε, την κωμική ανάσα που έχουμε ανάγκη και τις μελανές ενδείξεις που δεν πρέπει να αγνοούμε.

Ειρήνη Μάρκου για το mytheatro.gr

Συντελεστέςalmanak4

Σκηνοθεσία: Παντελής Δεντάκης

Σκηνικά-κοστούμια: Κατερίνα Σωτηρίου

Μουσική: Σπύρος Γραμμένος

Φωτισμοί: Κωστής Καπελώνης

Επιμέλεια κίνησης: Ιωάννα Αποστόλου

Βοηθoί σκηνοθέτη: Γωγώ Καρτσάνα, Μάνος Στεφανάκης

Φωτογραφίες: Μιχάλης Θεοφάνους

Παίζουν:
Κώστας Μπάρας, Κατερίνα Λυπηρίδου, Σπύρος Γραμμένος, Ορέστης Τζιόβας, Ανθή Ευστρατιάδη, Τερέζα Γριμάνη, Αριάδνη Καβαλιέρου.

Ώρα έναρξης«Αλμανάκ»: 22.30 Διάρκεια 60΄ χωρίς διάλειμμα

Στις 21:00 παίζεται στο ίδιο θέατρο η παράσταση «La petite mort» του Μισέλ Φάις

Τιμές εισιτηρίων

Γενική είσοδος: 15 ευρώ

Εισιτήριο μιας παράστασης: 10 ευρώ

ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΡΟΛΟΥ  ΚΟΥΝ

ΥΠΟΓΕΙΟ – Πεσμαζόγλου 5 Αθήνα,  τηλ. ταμείου 210 3228706

[THEATRO TEXNHS]


Διαφήμιση στο Ιντερνετ στο Facebook στο Google Adwords

Διαφήμιση Γρήγορα Εύκολα και Οικονομικά Δείτε Πως!


Σας άρεσε αυτό που διαβάσατε;

Γράψτε το σχόλιο σας για όσα διαβάσατε παραπάνω. Θα χαρούμε να ακούσουμε ότι έχετε να πείτε, γράψτε σε Ελληνικά και σε Greeklish όπως σας βολεύει. Μην ξεχνάτε επίσης ότι μπορείτε να αφήσετε και την κριτική σας για παραστάσεις που έχετε δει  στις Κριτικές Θεάτρου 


No comments yet.

Αφήστε μια απάντηση