Πατριδογνωσία – ή τίποτα πια δεν είναι για συγγνώμη

Στο Θέατρο Αλκμήνη.

  • Κριτική: Ειρήνη Μάρκου

Το προσωπικό στοίχημα του Γεράσιμου Γεννατά είναι μία πολιτική επιθεώρηση, που πέραν του ότι ξεδιπλώνει περίτρανα το έμφυτο ταλέντο ενός εξαιρετικά προικισμένου ηθοποιού, μας υπενθυμίζει την αληθινή φύση της επιθεώρησης, πριν από όλες τις μεταλλάξεις που έχει γνωρίσει και την έχουν καταστήσει κάτι αδιαμφισβήτητα κωμικό, στερημένο όμως από σκέψη πολιτική και επιθυμία για ριζική αλλαγή. Ένας μονόλογος παιγμένος με μαεστρία, που αγγίζει τα θέματά του βάζοντας το μαχαίρι στο κόκκαλο και επαναλαμβάνεται φέτος στην σκηνή του θεάτρου Αλκμήνη.

[Alkmini Diaxrono Poli]

patridognosia5

Το έργο

Ο Γεράσιμος Γεννατάς γράφει ο ίδιος τα πρωτότυπα κείμενα μαζί με τον Γιώργο Γαλίτη, κείμενα που μαρτυρούν βαθιά πολιτική σκέψη και αγωνία, κείμενα που δεν χαρίζονται στο κατεστημένο, ούτε κάνουν εκπτώσεις στον βωμό του εύκολου και φτηνού χιούμορ. Απεναντίας, διατηρούν πολύ υψηλό το επίπεδο του λόγου, αναγκάζοντας τον θεατή να τους χαρίσει την προσοχή και το μυαλό του ευθύς εξαρχής. Η κωμωδία φυσικά και είναι παρούσα, αλλά έρχεται ως αποτέλεσμα κυρίως του σουρεαλισμού της σημερινής κοινωνίας και αποτελεί συνήθως το όχημα-πρόσχημα που κρύβει κάτι επώδυνο.
Πέραν όμως των πρωτότυπων κειμένων, η παράσταση είναι εμπλουτισμένη και διανθισμένη με αποσπάσματα ποιημάτων και κειμένων μεγάλων συγγραφέων. Ο Μαγιακόφσκι παντρεύεται με τον Μπρεχτ και ο Ξενοφώντας με τον Θουκυδίδη, μαρτυρώντας μία ευρεία γνώση και βαθιά μελέτη του ίδιου του Γεννατά, σε ένα επίπεδο που σπάνια (δυστυχώς) συναντά κανείς σήμερα στους ανθρώπους του χώρου.
Κυρίως όμως του αξίζουν συγχαρητήρια για την τόλμη του να μιλήσει έξω από τα δόντια για το πολιτικό –και όχι μόνο– κατεστημένο, χωρίς να χαρίζεται πουθενά, προσπαθώντας να ιχνηλατήσει την πορεία και την σημερινή κατάσταση της χώρας (και όχι μόνο της Ελλάδας, κάθε μικρού «ψαριού» που μπαίνει στο στόχαστρο μεγαλοκαρχαρία), θρηνώντας για τα χαμένα ιδεώδη και προειδοποιώντας για τα χειρότερα εάν δεν επέλθη ουσιαστική ρήξη, μέσα όμως από επίγνωση και αφύπνιση. Πώς θα αλλάξουν τα πράγματα εάν οι συνειδήσεις των πολιτών κοιμούνται;

patridognosia

Η παράσταση

Ο θεατρικός «δαίμων» του Γεράσιμου Γεννατά είναι που εξισορροπεί την δυσκολία του θέματος και των κειμένων και καθιστά την παρακολούθηση της παράστασης μία εμπειρία μοναδική. Ο ηθοποιός είναι ένας άνθρωπος που κατέχει τα εργαλεία της τέχνης του, έχοντας κατακτήσει την τεχνική, αλλά και το κομμάτι εκείνο που λανθάνει˙ εκείνο που δεν διδάσκεται, παρά αποτελεί δωρεά της φύσης στους λίγους. Ο Γεννατάς ως ερμηνευτής φέρει την σφραγίδα αυτής της δωρεάς. Αεικίνητος, τετραπέρατος, με τις αισθήσεις του όλες αφυπνισμένες στο παρόν, αυτοσχεδιάζει με το κοινό χωρίς να αφήσει ευκαιρία ανεκμετάλλευτη. Έχει κάτι το αριστοφανικό ή κάτι από τους γελωτοποιούς που επί σαίξπηρ έπαιζαν την ζωή τους κορώνα-γράμματα, προκειμένου να κάνουν τον βασιλιά να γελάσει. Είναι σαν κάθε στιγμή να διακυβεύεται η ζωή του, χωρίς όμως ίχνος μελοδράματος ή σοβαροφάνειας. Γλιστράει με ευκολία από σκηνή σε σκηνή, υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του Θανάση Χαλκιά, που αξιοποίησε εύστοχα τον χώρο και ακολούθησε μία αισθητική γραμμή απολύτως εντός του πνεύματος του κειμένου.

patridognosia4

Σημαντικό κομμάτι της παράστασης αποτελούν τα τραγούδια και η μουσική που ερμηνεύεται ζωντανά επί σκηνής. Ο Βασίλης Μπαμπούνης, ως άλλος πολιτικός τροβαδούρος, με ταμπεραμέντο φλογερού ερμηνευτή, κάνει καντάδες με την κιθάρα του και τραγουδάει στα «μέσα» αυτιά, προκειμένου να αγγίξει την εσωτερική ακοή, με μελωδίες που θα μπορούσε κανείς ίσως να χαρακτηρίσει μελαγχολικές, δεν τους λείπουν όμως και οι νότες της επανάστασης. Η Φυλένια Σπαχή τον συνοδεύει στο βιολοντσέλο, ενώ και τα δύο νεαρά παιδιά υπάρχουν στιγμές που σκηνικά χρωματίζουν με τρόπο διακριτικό, αλλά εύστοχο και επιτυχή την κεντρική δράση του ήρωα.

Ερμηνεία ψυχής σε μία παράσταση για όσους θεατές θέλουν να πάνε στο θέατρο όχι για να σαχλαμαρίσουν, αλλά για να προβληματιστούν, ελπίζοντας σε ένα μικρό άνοιγμα φωτός.

Συντελεστές

Πρωτότυπα κείμενα: Γεράσιμος Γεννατάς, Γιώργος Γαλίτηςpatridognosia2
Επιλογή κειμένων: Γεράσιμος Γεννατάς, Γιώργος Κομπογιάννης
Σκηνοθεσία: Θανάσης Χαλκιάς
Μουσική: Γιώργος Κομπογιάννης
Επιμέλεια σκηνικού χώρου & κοστουμιών: Θάλεια Ιστικοπούλου
Σχεδιασμός φωτισμών: Χριστίνα Καμμά
Σχεδιασμός βίντεο: Γιάννης Λεοντάρης
Βοηθός σκηνοθέτη – Κατασκευές: Βασιλική Τσακίρη

Παίζει ο Γεράσιμος Γεννατάς

Και οι μουσικοί: Βασίλης Μπαμπούνης – τραγούδι, κιθάρα Φυλένια Σπαχή – βιολοντσέλο

Παραστάσεις: Τετάρτη & Πέμπτη στις 21.00 Εισιτήρια: 12 € & 10 €

Θέατρο Αλκμήνη Αλκμήνης 12 Πετράλωνα Τηλ.: 2103428650


Διαφήμιση στο Ιντερνετ στο Facebook στο Google Adwords

Διαφήμιση Γρήγορα Εύκολα και Οικονομικά Δείτε Πως!


Σας άρεσε αυτό που διαβάσατε;

Γράψτε το σχόλιο σας για όσα διαβάσατε παραπάνω. Θα χαρούμε να ακούσουμε ότι έχετε να πείτε, γράψτε σε Ελληνικά και σε Greeklish όπως σας βολεύει. Μην ξεχνάτε επίσης ότι μπορείτε να αφήσετε και την κριτική σας για παραστάσεις που έχετε δει  στις Κριτικές Θεάτρου 


 

No comments yet.

Αφήστε μια απάντηση