Αποκλειστική συνέντευξη Ηρώ Μουκίου, Βασίλης Ρίσβας, Θοδωρής Αντωνιάδης

Κοπεγχάγη στο Θέατρο ΑΛΦΑ του ΜΑΙΚΛ ΦΡΕΪΝ Παίζουν Ηρώ Μουκίου, Βασίλης Ρίσβας, Θοδωρής Αντωνιάδης. Ένα μακρύ ταξίδι από τη Φυσική ως τον Άνθρωπο. Η θεατρική εταιρία Αμφιάρειο, σε συνεργασία με το θέατρο Άλφα και τον Στέφανο Ληναίο, συνεχίζουν τις παραστάσεις του βραβευμένου θεατρικού έργου του Μάικλ Φρέιν, «ΚΟΠΕΓΧΑΓΗ». Η παράσταση Κοπεγχάγη Θα συνεχιστεί και μετά το Πάσχα για λίγες παραστάσεις. Από το Σάββατο 21 Απριλίου και θα παίζεται Σάββατο 21.15 και Κυριακή 19.15

To mytheatro.GR εξασφάλισε αποκλειστική συνέντευξη, με τους ηθοποιούς της παράστασης και σας την παρουσιάζει.
mytheatro.GR: Βρισκόμαστε στο θέατρο ΑΛΦΑ, το θέατρο είναι στην Αθήνα, Πατησίων 37. Βρισκόμαστε με τρία νέα παιδιά, μαζί με την κυρία Ηρώ Μουκίου, ήρθαμε να μας πουν κάποια πράγματα για το mytheatro.net. Η παράστασή σας, από ότι βλέπω, έχει πάρα πολλές επισκέψεις στο mytheatro.net , μάλιστα, επειδή έχει δημοσιευτεί πρόσφατα, σήμερα έχουν αφήσει και κάποια σχόλια, ότι η παράστασή σας είναι πάρα πολύ καλή. Θέλω να μας πείτε λίγα λόγια για το έργο.

Ηρώ Μουκίου: Το έργο έχει να κάνει με μια φανταστική αναπαράσταση των δύο μεγάλων νομπελίστων φυσικών του περασμένου αιώνα, του Νιλς Μπορ και του Βέρνερ Χάιζενμπεργκ, με την γυναίκα του Μπορ, την Μαργκρέτε. Η αναπαράσταση αυτή είναι μιας ιστορικής στιγμής των δυο τους, το 1941 στην Κοπεγχάγη, όπου τότε ήταν υπό γερμανική κατοχή σχεδόν ολόκληρη η Ευρώπη και αυτοί οι δύο μεγάλοι επιστήμονες, έχοντας μία σχέση καθηγητή-μαθητή, μία σχέση πατέρα-γιου, μία σχέση φιλική, μία άρρηκτη σχέση μέχρι τότε, σε αυτήν τη δεκάλεπτη συνάντηση του ’41 στην Κοπεγχάγη, είπαν κάποια πράγματα, μυστικά ακόμη και σήμερα, δηλαδή έχει αποτελέσει το ενδιαφέρον για πάρα πολλά συμβούλια επιστημονικά αυτή η συνάντησή τους η δεκάλεπτη, η οποία συντέλεσε και στο να χαλάσει η σχέση αυτών των δύο ανθρώπων. Έτσι λοιπόν, ο Μάικλ Φρέιν αναπαριστά φανταστικά αυτήν τη στιγμή, αυτήν τη μοιραία συνάντηση, προσπαθώντας να λύσουν αυτοί οι δύο άνθρωποι, οι τρεις μαζί με την Μαργκρέτε, τις εκκρεμότητες που άφησαν εν ζωή, βάζοντάς τους πια όντας πεθαμένους.

mytheatro.GR: Θα μας πείτε κι εσείς κύριε Αντωνιάδη, Θοδωρή, κάτι για την παράσταση;

Θοδωρής Αντωνιάδης: Ουσιαστικά είναι όλα όσα είπε η Ηρώ σε σχέση με το έργο και όλα αυτά. Πρόκειται για μία ιστορική συνάντηση-γεγονός ανάμεσά τους, ακόμα και σήμερα δεν έχει διευκρινιστεί τι ακριβώς ειπώθηκε σε αυτήν τη συνάντηση. Ακριβώς γι’ αυτό, ο Μάικλ Φρέιν τοποθετεί τους ήρωες μετά θάνατον, για να λύσουν τις εκκρεμότητες του τι ακριβώς ειπώθηκε κι όλα αυτά. Υπάρχουν διλήμματα, το έργο θίγει πράγματα, είναι ένα έργο από τη φυσική έως τον άνθρωπο, θίγει διάφορα πράγματα, ανθρώπινες σχέσεις, ανθρώπινα πάθη, συγκρούσεις ηθικές μεταξύ τους. Γιατί μην ξεχνάμε ότι τελικά το βασικό που ειπώθηκε μεταξύ τους είναι για την κατασκευή της πυρηνικής βόμβας στη Γερμανία. Ο Χάιζενμπεργκ, ο ρόλος που κάνω εγώ, ήταν επικεφαλής της ναζιστικής Γερμανίας και του είχε ανατεθεί με έναν τρόπο να προσπαθήσει να διερευνήσει την κατασκευή της ατομικής βόμβας στη Γερμανία, πράγμα τελικά που δε συνέβη. Και προσπαθούμε εμείς να διερευνήσουμε, ο Μάικλ Φρέιν ουσιαστικά, γιατί δε συνέβη αυτό.

mytheatro.GR: Εσείς κύριε Ρίσβα;
Βασίλης Ρίσβας: Εγώ να συμπληρώσω ότι το έργο του Φρέιν έγινε αφορμή να ανοίξουν νωρίτερα τα αρχεία του Μπορ. Είχε αφήσει, δηλαδή, στη διαθήκη του, εν πάση περιπτώσει, ότι, τα αρχεία μου θα ανοιχτούν από ποια χρονιά, θυμάται κανείς;
Ηρώ Μουκίου: Μετά από 60 χρόνια και ανοίχτηκαν πολύ πριν.
Βασίλης Ρίσβας: Λόγω του έργου, λοιπόν, η επιστημονική κοινότητα -τάραξε την επιστημονική κοινότητα έτσι και αλλιώς- αποφάσισαν κάποιοι, δεν ξέρω με ποιον τρόπο, να ανοίξουν τα αρχεία του νωρίτερα, όπου ανοίγοντάς τα δεν βρήκαν τίποτα για τη συγκεκριμένη συζήτηση.

Ηρώ Μουκίου: Συνάντηση.

Βασίλης Ρίσβας: Συζήτηση-συνάντηση. Μια αλληλογραφία με Χάιζενμπεργκ και Μπορ, αλλά χωρίς καμία λεπτομέρεια που να αφορά στο συγκεκριμένο γεγονός. Αυτό ως συμπληρωματικό. Από εκεί και πέρα, όπως είπε και ο Θοδωρής, το έργο πραγματεύεται ένα τεράστιο ηθικό δίλημμα, το ηθικό δίλημμα που έχει αντίκρισμα σε όλες τις κοινωνικές ομάδες που μπορούν να επηρεάσουν τις καταστάσεις. Τι εννοώ με αυτό, ότι η ηθική δεν είναι ανεξάρτητη από την πολιτική, ίσα-ίσα. Όπως επίσης οι καλλιτέχνες πρέπει να έχουν μια ηθική, οι ομάδες που επηρεάζουν το κοινωνικό σύνολο κι έπειτα ο καθένας από εμάς, ατομικά. Όλοι πρέπει να έχουμε μία ηθική απέναντι στα πράγματα, όχι χριστιανική ηθική, δεν εννοώ αυτό, με το σταυρό στο χέρι, μια άλλου είδους ηθική.

mytheatro.GR: Πόσο δύσκολο είναι αυτό το κείμενο;
Ηρώ Μουκίου: Εγώ θα είμαι σύντομη σε αυτό. Η δική μου δυσκολία ήταν οι σιωπές, έχω πάρα πολλές σιωπές. Είναι ο άνθρωπος ο ενδιάμεσος, ανάμεσα στο θεατή και τον επιστήμονα, τους παρακολουθεί, τους φιλτράρει, βεβαίως επηρεάζει τις καταστάσεις και οι δικές μου σιωπές ήταν πάρα πολύ δύσκολες να τις ερμηνεύσω, γιατί πρέπει να είσαι μονίμως εκεί, με την ίδια ένταση που έχουν οι δύο επιστήμονες, να απαντάς κάθε δυο σελίδες και να είσαι ακριβώς στον ίδιο τόνο, στην ίδια ένταση, στον ίδιο ρυθμό, με το ίδιο ψυχικό σθένος. Αυτήν τη δυσκολία συνάντησα εγώ, όχι τόσο όσο στο κείμενο, όπως τα παιδιά.

mytheatro.GR: Εσείς, κύριε Αντωνιάδη;

Θοδωρής Αντωνιάδης: Είναι ένα δύσκολο κείμενο πράγματι, αλλά είναι ένα κείμενο εξίσου προκλητικό για τους ηθοποιούς, είναι μεγάλη πρόκληση δηλαδή να το μάθεις και να το παίξεις και γοητευτικό, ιδιαίτερα γοητευτικό. Δύσκολο είναι διότι έχει πολλές αναφορές σε επιστημονικούς όρους, τους οποίους πρέπει και εμείς, σαν ηθοποιοί, να κατανοήσουμε σε πρώτη φάση και μετά να τους ερμηνεύσουμε σε δεύτερη φάση. Αυτό εμπεριέχει μια δυσκολία, αλλά σας λέω ότι αυτό το κείμενο για μένα αποτέλεσε ένα πεδίο πραγματικά γνώσης, σε πράγματα τα οποία δεν ήξερα, κυρίως σας λέω για τα επιστημονικά και όλα αυτά, και είναι ένα κείμενο το οποίο, επειδή βασίστηκε σε ιστορικά γεγονότα και σε βιογραφικά, χωρίς να αποτελεί ιστορία και βιογραφία, αλίμονο, απλώς βασίζεται σε αυτά τα στοιχεία, είναι σαν να έχεις να κάνεις με ένα ντοκιμαντέρ γραπτό, το οποίο μετά μεταφράζεις εσύ σε παίξιμο, σε εικόνα, σε ερμηνεία. Αυτά από μένα.
mytheatro.GR: Μάλιστα. Εσείς, κύριε Ρίσβα;
Βασίλης Ρίσβας: Τις ίδιες δυσκολίες αντιμετώπισα κι εγώ με το Θοδωρή. Επιπλέον, εγώ ήμουνα και του κλασσικού, στο Λύκειο, δεν είχα καμία σχέση με φυσική, μαθηματικά, χημεία, καμία απολύτως, μπορώ να πω κιόλας ότι απεχθανόμουν τα συγκεκριμένα μαθήματα. Μέσα από αυτό το κείμενο, λοιπόν, ανακάλυψα με λύπη μου μεγάλη…
Ηρώ Μουκίου: Και αγάπησες.
Βασίλης Ρίσβας: Ναι, ότι τι κρίμα που δεν μπόρεσε ένας από εκείνους τους καθηγητές τότε να μου περάσει…
Θοδωρής Αντωνιάδης: Σωστό, πολύ ωραίο είναι αυτό, όντως.
Βασίλης Ρίσβας: …να με τσιγκλήσει, να μου δημιουργήσει ένα ενδιαφέρον για αυτόν τον κόσμο, ο οποίος είναι απίστευτος. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν λύσει τα μυστικά του σύμπαντος.
Βασίλης Ρίσβας: Επάνω σε αυτό να συμπληρώσω κάτι, επίσης, ότι επειδή είναι το κείμενο σε πολλά σημεία πολύ ειδικό, πολύ επιστημονικό, με απίστευτους όρους, αν ο θεατής μπει στη διαδικασία να κατανοήσει ακριβώς τι λέμε στα επιστημονικά, υπάρχει ένας μικρός κίνδυνος να χάσει την ουσία του πράγματος. Εμείς καλούμεθα ως ηθοποιοί -και αν κάνω λάθος, να με διορθώσετε σε αυτό- να περάσουμε αυτό το κείμενο κάτω, το δύσκολο, αλλά αν ο θεατής μπει σε αυτό το τριπάκι, να παρακολουθήσει ακριβώς πώς γίνεται η αλυσιδωτή αντίδραση και πώς θα καταλήξει σε έκρηξη, πώς το ηλεκτρόνιο κι όλα αυτά, θα χάσει την ουσία του πράγματος, που είναι ένα άλλο θέμα, είναι το τεράστιο ηθικό δίλημμα. Έχω λάθος;
Ηρώ Μουκίου: Όχι.
Θοδωρής Αντωνιάδης: Όχι, καθόλου.
Ηρώ Μουκίου: Παρόλα αυτά, να συμπληρώσω εγώ εδώ ότι οι θεατές μας λένε ότι, παρά το πολύ εξειδικευμένο φυσικομαθηματικό πεδίο που έχει το έργο, ο θεατής καταλαβαίνει γενικά για τι πρόκειται.
Βασίλης Ρίσβας: Και δεν κουράζεται επίσης.
Ηρώ Μουκίου: Και δεν κουράζεται.

mytheatro.GR: Ναι, αυτή ήταν η επόμενη ερώτηση που ήθελα να σας κάνω, εάν το καταλαβαίνουν οι θεατές το έργο.
Ηρώ Μουκίου: Το καταλαβαίνει, δεν κουράζεται και το αγαπά. Δηλαδή, είναι ένας τρόπος το θέατρο, γενικότερα τώρα θα μιλήσω, θα το γενικεύσω, να αγαπήσεις πράγματα που τα φοβάσαι.
Θοδωρής Αντωνιάδης: Αυτό είναι πολύ σωστό.
Ηρώ Μουκίου: Έρχεσαι πιο κοντά, έρχεσαι αντιμέτωπος -με την καλή έννοια- με έννοιες που τις φοβάσαι στο θέατρο. Γιατί; Γιατί ο θεατής πάντα ταυτίζεται με τους ήρωες, είτε με τον καλό είτε με τον κακό είτε με αυτόν που είναι θύμα είτε με το θύτη. Πάντως, με κάποιον ήρωα διαλέγει και ταυτίζεται, έτσι αρχίζει και ξεπερνάει τις φοβίες του. Και ένα τέτοιο κείμενο, που ενδεχομένως, όπως στο Βασίλη το Ρίσβα, δημιουργούσε απέχθεια και φόβο στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο, τώρα ο θεατής, γνωρίζοντάς το μέσα από τη θεατρική σκηνή, το αγαπά, το κατανοεί.
mytheatro.GR: Ωραία. Εσείς έχετε να συμπληρώσετε κάτι;
Θοδωρής Αντωνιάδης: Εγώ θα σας πω ότι εμένα πραγματικά με έχει συγκινήσει πολύ η ανταπόκριση του κόσμου σε σχέση με την κατανόηση του κειμένου. Δηλαδή, εμείς είχαμε αυτό το φόβο, αν θα μπορέσει να περάσει, αλλά αυτοί οι όροι που έχει οι επιστημονικοί και όλα αυτά είναι μία αφορμή ουσιαστικά για να αφηγηθεί μια ιστορία. Ο θεατής, λοιπόν, βλέπει την ιστορία, ταυτίζεται με την ιστορία, γιατί τον αφορά και τον αφορά και στο σήμερα. Αυτό έχει μεγάλη σημασία, πάντα η ηθική είναι εν τη γενέσει του κόσμου και φτάνει μέχρι σήμερα, όλες αυτές οι συγκρούσεις. Μετά γίνεται και πεδίο συζητήσεων, δεν τελειώνει δηλαδή με την παράσταση, δεν τελειώνει. Εμένα και με φίλους, αλλά και οι άνθρωποι που έρχονται και το συζητάμε, συζητάμε ώρα μετά για το τελικά τι έγινε. Αυτό είναι πολύ σημαντικό.

mytheatro.GR: Ωραία. Να σας ρωτήσω τώρα κάτι άλλο, κυρία Μουκίου. Πόσο απαιτητικοί είναι οι ρόλοι για τους ηθοποιούς;
Ηρώ Μουκίου: Πάρα πολύ. Αυτό εμπίπτει και στο προηγούμενο, με τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε. Είναι πολύ απαιτητικοί ρόλοι. Εμείς λέγαμε στην αρχή στις πρόβες ότι έχουμε κάποια χρόνια όλοι μας στο θέατρο, ειδικά ο Βασίλης κι εγώ είμαστε 22 -με θέατρο συνεχές όλα τα χρόνια, χωρίς διακοπή- και ο Θοδωρής δέκα ή δώδεκα, κάτι τέτοιο.
Θοδωρής Αντωνιάδης: Δέκα-δώδεκα.
Ηρώ Μουκίου: Έχω παίξει και μονόλογο, που ήμουν μόνη μου μιάμιση ώρα στη σκηνή. Δεν αντιμετωπίσαμε σε κανένα άλλο κείμενο τις δυσκολίες αυτού του κειμένου, τις δυσκολίες αυτού του έργου. Όχι μόνο γιατί έχει αυτόν τον εξειδικευμένο τρόπο γραφής και εννοιών, αλλά και γιατί η σκηνοθεσία επίσης επιβάλλει μια μαθηματική ακρίβεια, μία πειθαρχία σε γραμμές, σε σύμβολα μαθηματικά, όπως τρίγωνα, τετράγωνα, σχήματα δηλαδή, από το πού θα κινηθούμε, το πού θα ρίξουμε το βλέμμα μας, το μέχρι πού θα πάει το χέρι μας, που δε μας επιτρέπεται να είναι ένας μεσογειακός ρόλος, ένας μεσογειακός χαρακτήρας. Μιλάμε για Δανούς, μιλάμε για Άγγλο συγγραφέα, μιλάμε για Γερμανούς, μιλάμε για ανθρώπους που έτσι κι αλλιώς έχουν μία πειθαρχία στα εκφραστικά τους μέσα, δεν είναι αυτή η μεσογειακή ελευθερία. Αντιμετωπίσαμε, λοιπόν, και αυτό, το να πειθαρχήσουμε ως προς τα εκφραστικά μας μέσα, από την άλλη να πειθαρχήσουμε στη μαθηματικής ακρίβειας σκηνοθεσία και σε ένα κείμενο επίσης φυσικομαθηματικής διάθεσης.

mytheatro.GR Είσαστε πολύ κατατοπιστική.

Βασίλης Ρίσβας: Μια επιπλέον δυσκολία, μην ξεχνάμε ότι αυτοί είναι πεθαμένοι και οι τρεις. Με αυτό το δεδομένο λοιπόν.
Ηρώ Μουκίου: Και την αποστασιοποίηση την πρακτική ας πούμε.
Βασίλης Ρίσβας: Ακριβώς, την αποστασιοποίηση. Αυτοί οι τρεις πεθαμένοι, λοιπόν, γίνονται και αφηγητές και δρώντα πρόσωπα επί σκηνής, συν ότι πρέπει να είναι και αποστασιοποιημένοι. Ήταν, δηλαδή, ένας συνδυασμός πραγμάτων, που στην αρχή μας είχε δυσκολέψει τρομερά, αλλά μετά ανακαλύψαμε ότι είναι άκρως γοητευτικό το θεατρικό παιχνίδι.
Ηρώ Μουκίου: Και προκλητικό, συν την αφηγηματική μίμα, δηλαδή είχαμε και αυτοσχεδιαστικά, ας το πούμε σε εισαγωγικά, κομμάτια, πολλά είδη θεάτρου μέσα σε ένα θέατρο.
mytheatro.GR: Ο κύριος Αντωνιάδης.
Θοδωρής Αντωνιάδης: Εγώ θέλω να συμπληρώσω κάτι. Με έχουν καλύψει πλήρως τα παιδιά και εντελώς κατατοπιστικά και αναλυτικά όντως, θέλω όμως να μείνω -και δεν είναι τυπικό- αυτό το κείμενο κατά τη γνώμη μου θέλει καλή συνεργασία, στην οποία είμαστε ευτυχείς την οποία έχουμε, γιατί είμαστε άνθρωποι οι οποίοι έχουμε ξαναδουλέψει μαζί, οι τρεις ηθοποιοί, ούτως ή άλλως, είχαμε και την πολύ ευτυχισμένη συγκυρία να είναι ο Γιάννης ο Μαργαρίτης ο σκηνοθέτης μας και αυτό, αν δεν έχεις τους κώδικες και τη συνεννόηση στις πρόβες και μετά την παράσταση, είναι κείμενο το οποίο θέλει πολύ τη συνεργασία, διότι έχει ένα ρυθμό σχεδόν καταιγιστικό, αλλά με μία… Σωστά δεν τα λέω; Θέλει, δηλαδή, να έχεις βάσεις και αυτού του τύπου.
Ηρώ Μουκίου: Δηλαδή, να έχεις και καλές σχέσεις παρασκηνιακά.
Θοδωρής Αντωνιάδης: Παρασκηνιακά.
Βασίλης Ρίσβας: Να μην ξεχάσουμε να αναφέρουμε ότι έντυσε εξαιρετικά εικαστικά την παράσταση ο Δημήτρης ο Κακριδάς.
Ηρώ Μουκίου: Ο Δημήτρης ο Κακριδάς, ναι.
Βασίλης Ρίσβας: Και είχαμε και έναν εξαιρετικό βοηθό σκηνοθέτη, τον Πέτρο τον Πέτρου.
Ηρώ Μουκίου: Τον Πέτρο τον Πέτρου, ο οποίος επίσης είναι ηθοποιός, ξέρει, αγαπάει το θέατρο.
mytheatro.GR: Ωραία, να σας ρωτήσω τώρα κάτι άλλο. Το έργο είναι αυτό που λέμε,..είναι βαρύ;

mytheatro.GR: Μάλλον δεν μπόρεσα να διατυπώσω καλά την ερώτηση.
Ηρώ Μουκίου: Όχι, καλά το λέτε και καλά την κάνατε την ερώτηση έτσι, γιατί έτσι θα την αντιληφθεί και ο θεατής κι εμείς έτσι θα απαντήσουμε, ως προς την βαρύτητα ή το βάρος αν θέλουμε. Βαρύτητα έχει, βάρος δεν έχει. Δεν ξέρω αν συμφωνούν τα παιδιά.
Θοδωρής Αντωνιάδης: Πολύ, εντελώς.
Ηρώ Μουκίου: Το έργο αυτό δεν είναι δραματικό, δεν είναι τραγωδιακού χαρακτήρα, ανήκει στο είδος του ντοκουμέντου, είναι documentary theater και θα έλεγα ότι περισσότερο θέτει την ωμή πραγματικότητα, έχει έναν τέτοιο χαρακτήρα, παρά να έχει δραματικά κομμάτια και να κλαίει ο θεατής και να βγαίνει από εδώ κλαμένος. Μάλλον προβληματισμένος βγαίνει παρά κλαμένος ή στεναχωρημένος, ίσα-ίσα που έχει κι ένα αισιόδοξο φινάλε.
Βασίλης Ρίσβας: Έχει ένα βάρος το έργο, το βάρος που έχει όταν φεύγει ο θεατής στους ώμους του, σκεπτόμενος την ηθική που πρέπει να έχει, τη στάση που πρέπει να έχει απέναντι στα πράγματα γενικά στη ζωή του. Να πω αυτό που σχολιάσαμε πριν επάνω οι δυο μας, ότι σε αυτές τις εποχές επιλέξαμε …
Θοδωρής Αντωνιάδης: Αυτό θα έλεγα εγώ, ναι.
Βασίλης Ρίσβας: …το συγκεκριμένο έργο, ακριβώς για να μην πέσουμε σε αυτήν την παγίδα της ευκολίας.
Ηρώ Μουκίου: Στην παγίδα της κωμωδίας.
Βασίλης Ρίσβας: Όχι κωμωδίας ντε και καλά, οι κωμωδίες είναι υπέροχες και μερικές είναι εξαιρετικές, στην παγίδα του να κάνουμε κάτι εύπεπτο, κάτι ελαφρό, γιατί ο κόσμος είναι πολύ ζορισμένος και δεν μπορεί να αντέξει «βαριά» πράγματα. Εμείς νομίζουμε ότι αυτές οι εποχές απαιτούν μια άλλου είδους στάση απέναντι στα πράγματα και εμείς, ως καλλιτέχνες, ως θεατρίνοι, αποφασίσαμε ότι αυτή είναι η καλύτερη στιγμή να μιλήσουμε με ένα τέτοιο έργο.

mytheatro.GR: Ωραία. Εσείς, κύριε Αντωνιάδη, έχετε να πείτε κάτι;
Θοδωρής Αντωνιάδης: Πραγματικά τώρα, όντως, τα είπαν όλα τα παιδιά, θα μείνω και σε αυτό που λέει ο Βασίλης, ότι ήταν εντελώς συνειδητή η επιλογή του να ανέβει αυτό το έργο. Όταν, δηλαδή, μας το πρότεινε και η Ηρώ η Μουκίου μαζί με το Γιάννη το Μαργαρίτη, είπαμε ότι, πάμε, διότι πρόκειται… Εγώ δεν πιστεύω σε ταμπέλες, δε μου αρέσουν, δηλαδή βαρύ αυτό, και κάνετε πολύ καλά που το επισημαίνετε, διότι λέγεται, το λέμε κι εμείς, δεν είναι ότι λέγεται και από άλλους, δηλαδή το λέμε, το χρησιμοποιούμε. Τι θέλω να πω, όμως, ότι ένα ωραίο έργο, ένα δυνατό έργο, είτε είναι κωμωδία είτε είναι αρχαίο δράμα είτε είναι δραματικό, είναι ένα ωραίο έργο και δεν υπάρχει για εμένα η εποχή που θα ανέβει. Δηλαδή, σε όλες τις εποχές ανέβαιναν καλά έργα, το ζήτημα είναι να είναι ένα καλό έργο. Ένας ενημερωμένος θεατής, αν θέλετε, που παρακολουθεί, θα δει με την ίδια αγάπη σε οποιαδήποτε εποχή και μία πολύ καλή κωμωδία και ένα πολύ καλό δράμα.
mytheatro.GR Ωραία. Τώρα θέλω να σας κάνω μία ακόμα ερώτηση, έχετε έρθει προσωπικά αντιμέτωποι με τέτοιου είδους ηθικά διλήμματα στη ζωή σας;
Ηρώ Μουκίου: Ναι, γιατί εγώ είμαι πολύ της ατομικής ευθύνης, είμαι ένα ενοχικό άτομο και πολλές φορές αντιμετωπίζω διλήμματα, ίσως και τόσο σημαντικά, με την έννοια ότι τι κάνω εγώ για τον άστεγο -ας πάρουμε και τη σημερινή εποχή, της κρίσης, που μονίμως εγώ αντιμετωπίζω διλήμματα- τι κάνω εγώ για τα αδέσποτα, τι κάνω εγώ για τον άνθρωπο που το κόβουν το μισθό, που μπορεί να είμαι κι εγώ μέσα σε αυτούς, με ποιον τρόπο πρέπει να αντιδράσω. Βεβαίως, εμένα μου δίνει βήμα το θέατρο, εγώ αισθάνομαι ήσυχη όταν αντιδρώ μέσω του θεάτρου, γιατί επικοινωνείται το μήνυμά μου σε πολλούς, η αντίδρασή μου σε πολλούς. Πέραν αυτού, όμως, και πάλι το βρίσκω λίγο. Έτσι, λοιπόν, συγκρούονται μέσα μου συνεχώς διάφορα ηθικά διλήμματα. Ως προς το συγκεκριμένο θέμα του έργου, που είναι η ατομική ενέργεια, εγώ έχω αποδείξει αυτήν την αντίδρασή μου έντονα και με το προηγούμενό μου έργο, που πάλι πραγματευόταν το θέμα της πυρηνικής ενέργειας. Ήταν «Η φωνή της Λουντμίλα», που είχε να κάνει με το Τσέρνομπιλ και που ήταν ιδωμένο από την πλευρά του θύματος, μίας γυναίκας, αγρότισσας, που έπεσε θύμα. Σίγουρα με απασχολεί, σίγουρα αντιμετωπίζω ηθικά διλήμματα.
mytheatro.GR: Εσείς, κύριε Ρίσβα;
Βασίλης Ρίσβας: Νομίζω ότι, επειδή μου αρέσει να θεωρώ τον εαυτό μου καλλιτέχνη, δεν μπορείς να ονομάζεις εαυτόν καλλιτέχνη αν δεν έχεις ηθικά διλήμματα.
mytheatro.GR: Ο κύριος Αντωνιάδης;
Θοδωρής Αντωνιάδης: Κι εγώ συμφωνώ σε αυτό που λέει και ο Βασίλης και η Ηρώ, ηθικά διλήμματα αντιμετωπίζουμε όλοι. Βεβαίως, αυτό που λέει το έργο, από τη στιγμή που πρόκειται για μία ιστορική, όπως είπαμε, συνάντηση, ήταν ένα δίλημμα πραγματικά που εγώ, που κάνω το Χάιζενμπεργκ, ο οποίος έχει αυτό το σοβαρό δίλημμα, αν ένας φυσικός έχει το δικαίωμα να…
mytheatro.GR: Επιτρέψτε μου να συμπληρώσω εδώ ότι σας πάει πολύ ο ρόλος, δηλαδή φέρνετε προς…
Θοδωρής Αντωνιάδης: Γερμανό…
Ηρώ Μουκίου: Νεοναζί [γέλιο]
mytheatro.GR: Δεν είναι θέμα παρεξήγησης, απλά και μόνο έχετε κάτι… Εν πάση περιπτώσει.
Θοδωρής Αντωνιάδης: Τώρα με πάτε αλλού, δηλαδή ήθελα να μιλήσω γι’ αυτό. Ήθελα να πω ότι, σαν ηθοποιός, προσπάθησα και να δικαιώσω το ρόλο μέσα μου, γιατί αυτό οφείλει να κάνει ένας ηθοποιός, και να δω την ανθρώπινη πλευρά. Εγώ θέλω να μείνουμε στο ότι το έργο, πέρα από τη φυσική, πέρα από τα ζητήματα που θίγει τα ιστορικά, τα επιστημονικά, κατά τη γνώμη μου είναι βαθιά ανθρώπινο. Δηλαδή, συναντιέται ο μαθητής, ο Χάιζενμπεργκ, με το δάσκαλό του και τη γυναίκα του, με μία σχέση μοναδική και μετά από εκείνη τη συνάντηση δεν ξαναμιλούν ποτέ. Τι θέλω να πω, ότι το ηθικό δίλημμα που αντιμετώπισε ο Χάιζνεμπεργκ είναι τόσο σοβαρό που δε θα ήθελα επ’ ουδενί να είμαι στη θέση του, πραγματικά, ούτως ή άλλως. Αλλά δε θα ήμουν στη θέση του πραγματικά, διότι δεν έχω και τη διάνοια και την ευφυΐα, που αυτό είναι συνδυαστικό. Δηλαδή, για να έχεις ένα τέτοιου τύπου ηθικό δίλημμα πρέπει να είσαι ο Χάιζενμπεργκ, δεν πρέπει να είσαι ο Αντωνιάδης, καταλάβατε τι θέλω να πω.
Βασίλης Ρίσβας: Εν κατακλείδι, να πούμε ότι το ηθικό δίλημμα που αντιμετωπίσαμε εμείς ήταν αυτό που είπαμε πριν ακριβώς, τι θα ανεβάσουμε…
Θοδωρής Αντωνιάδης: Αυτό είναι μία πολύ καλή απάντηση, μία τελεία πολύ καλή.
mytheatro.GR: Τώρα θέλω να σας πω κάτι άλλο, θέλω να σας κάνω μία τελευταία ερώτηση. Παρατήρησα, όταν ήρθα εδώ, στο θέατρο, ότι έχετε πάρα πολύ καλές τιμές, το εισιτήριο είναι 15 ευρώ νομίζω…
Ηρώ Μουκίου: Και 10 η λαϊκή απογευματινή.
mytheatro.GR: …και 10 η λαϊκή απογευματινή. Στα περισσότερα θέατρα, το εισιτήριο ξεκινά από 20 μέχρι 22 ευρώ, δεν τα ξέρω και όλα. Είναι, νομίζω, μία πάρα πολύ καλή τιμή και με 10 ευρώ λαϊκή απογευματινή είναι πάρα πολύ…
Θοδωρής Αντωνιάδης: Υπάρχουν και προσφορές βέβαια…
Ηρώ Μουκίου: Και όχι μόνο, βεβαίως έχουμε και τις γνωστές προσφορές, που με 15 ευρώ μπαίνουν δύο άτομα, δηλαδή 7,5 ευρώ, δηλαδή λιγότερο από το σινεμά. Προσπαθούμε να μην είμαστε του κέρδους, κανένας από εμάς. Πραγματικά με λεφτά από την τσέπη μας, όλοι μας, μπορέσαμε και κάναμε τις πρόβες, φτάσαμε μέχρι εδώ που φτάσαμε, να παίζεται αυτό το έργο και όταν τέθηκε θέμα τιμής εισιτηρίου όλοι συμφωνήσαμε στο να βάλουμε χαμηλές τιμές για να μπορέσει ο κόσμος να το δει, να μπορέσει να δει ένα καλό θέατρο, να μπορέσει να αφυπνιστεί η συνείδησή του. Γιατί εμάς μέλημά μας δεν είναι το κέρδος.

mytheatro.GR: Ωραία. Έχετε να συμπληρώσετε κάτι, θέλετε να πείτε κάτι άλλο;
Βασίλης Ρίσβας: Να μείνουμε και στην αμέριστη συμπαράσταση από πλευράς…
Ηρώ Μουκίου: Ληναίου, βεβαίως, να πούμε ένα μεγάλο ευχαριστώ, όλοι μας, διότι…
mytheatro.GR: Το θέατρο ΑΛΦΑ είναι…
Βασίλης Ρίσβας: Ένα ιστορικό θέατρο.
Ηρώ Μουκίου: Ένα ιστορικό θέατρο κι ένας ιστορικός άνθρωπος.
Ηρώ Μουκίου: Μαζί, αυτό το ζευγάρι δηλαδή,(ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΛΗΝΑΙΟΣ ΕΛΛΗ ΦΩΤΙΟΥ) τους οφείλουμε πολλά. Πρώτον, γιατί όταν ήρθα εδώ να μιλήσω με τον κύριο Ληναίο, απογοητευμένη από διάφορες άλλες τιμές εξωφρενικές που ακούγαμε, ζητώντας το θέατρο για τρεις ημέρες την εβδομάδα και από μέτρα που μας ζητούσαν και προκαταβολές κ.λπ., το πρώτο πράγμα –και αξίζει αυτό να ακουστεί για αυτούς τους ανθρώπους, αξίζει δηλαδή να αναφερόμαστε σε τέτοια περιστατικά, που είναι μεμονωμένα και όταν με ρώτησε τι έργο είναι η απάντηση του Κ Ληναίου ήταν Δε μας άγχωσε ποτέ για οικονομικά θέματα, μας αγκάλιασε πάρα πολύ, είχαμε αμέριστη συμπαράσταση και από όλο το προσωπικό του θεάτρου.
mytheatro.GR: Βλέπω ότι είσαστε πολύ δεμένοι, υπάρχει κάποια φιλική σχέση πιθανόν, και αυτό είναι πάρα πολύ καλό, γιατί πιθανόν βγαίνει και καλύτερη παράσταση. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τη συνέντευξη που μας δώσατε.
Ηρώ Μουκίου: Εμείς σας ευχαριστούμε.
Ηρώ Μουκίου: Εμείς ευχαριστούμε που στηρίζετε τέτοιες προσπάθειες.
mytheatro.GR .Ευχαριστώ πάρα πολύ.
Θοδωρής Αντωνιάδης: Να είστε καλά, ευχαριστούμε πολύ.
Ηρώ Μουκίου: Κι εμείς, ευχαριστούμε πολύ.

Θέατρο ΑΛΦΑ: Πατησίων 37, Αθήνα τηλ. 210 5238742 – 210 5221444

Η παράσταση Κοπεγχάγη Θα συνεχιστεί και μετά το Πάσχα για λίγες παραστάσεις. Από το Σάββατο 21 Απριλίου και θα παίζεται Σάββατο 21.15 και Κυριακή 19.15


Διαφήμιση στο Ιντερνετ στο Facebook στο Google Adwords

Διαφήμιση Γρήγορα Εύκολα και Οικονομικά Δείτε Πως!


Σας άρεσε αυτό που διαβάσατε;

Γράψτε το σχόλιο σας για όσα διαβάσατε παραπάνω. Θα χαρούμε να ακούσουμε ότι έχετε να πείτε, γράψτε σε Ελληνικά και σε Greeklish όπως σας βολεύει. Μην ξεχνάτε επίσης ότι μπορείτε να αφήσετε και την κριτική σας για παραστάσεις που έχετε δει  στις Κριτικές Θεάτρου 


, ,

No comments yet.

Αφήστε μια απάντηση