fbpx

Η Αφροδίτη με την γούνα

Μια αμείλικτη, μα σαγηνευτική παρτίδα στο Θέατρον Θησείον 

  • Κριτική: Ειρήνη Μάρκου

Νύχτα θεομηνίας. Βρέχει καταρρακτωδώς. Μπουμπουνητά και αστραπές και το ρεύμα να κόβεται. Το ιδανικό σκηνικό για να ξυπνήσουν οι κοσμικές δυνάμεις. Για να ξεκινήσει η «απόλυτη παρτίδα». Για να στηθεί μια παράσταση.

afroditi me ti goyna

 

Το έργο του David Ives “H Αφροδίτη με την Γούνα” είναι μια εξαιρετική παρτιτούρα για δύο ηθοποιούς, ένα έντεχνο και πολλαπλό θέατρο εν θεάτρω, που σου αφήνει ισχυρό το αποτύπωμά του. Η μαεστρία του συνίσταται πως «μεταμφιέζει» το απόλυτο, για να το αναγνωρίσεις˙ τα πράγματα αποκαλύπτονται μέσα από προσωπεία˙ δίχως στιγμή να γίνει ωμό, όσο το θέμα του. Διότι ακόμα και όταν καταλήγει στον αφανισμό, το παιχνίδι δεν παύει να είναι παιχνίδι. Με κανόνες, αλλά και όρους απόλαυσης και για τις δύο πλευρές, καθώς εναλλάσσονται στον ρόλο του αδύναμου και του ισχυρού, του θύτη και του θύματος, του νικητή και του ηττημένου.

afroditi me ti goyna

Ο Τόμας, ένας συγγραφέας και –πρώτη φορά– σκηνοθέτης, αναζητά μια νεαρή ηθοποιό για τον πρωταγωνιστικό γυναικείο ρόλο στο έργο του «Η Αφροδίτη με την γούνα», θεατρικό βασισμένο πάνω στο παλιό μυθιστόρημα του Λέοπολντ Βον Μαζόχ, (από τον οποίον προήλθε και ο όρος μαζοχισμός). Απελπισμένος καθώς αδυνατεί να βρει την ιδανική γυναίκα (για τον ρόλο και ίσως όχι μόνον), ετοιμάζεται να φύγει, όταν εισβάλλει ορμητικά η αργοπορημένη Βάντα, μια ηθοποιός που με την πρώτη ματιά είναι τόσο ακατάλληλη για τον ρόλο, όταν όμως τον πείθει να διαβάσει μαζί της το έργο, μπαίνουν και οι δύο σε έναν δρόμο χωρίς επιστροφή, όπου τα όρια θολώνουν ολοένα του ποιος καθοδηγεί και ποιος ακολουθεί, ποιος γνωρίζει και ποιος αγνοεί, ποιος κερδίζει και ποιος υποχωρεί…

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Οικονόμου φαίνεται να έχει κατανοήσει βαθιά ένα έργο που δεν του λείπουν οι  κοφτερές όψεις˙ χωρίς να επιζητά το σοκ του θεατή, αλλά ούτε και το εύκολο γέλιο, έχει στήσει μια παράσταση αξιοθαύμαστης ισορροπίας, που κερδίζει το πιο δύσκολο στοίχημα: να αναδείξει σε όλο της το εύρος την γοητεία ενός δύσκολου και άκρως ενδιαφέροντος έργου, ενός κειμένου που μας καλεί να αφουγκρασθούμε τις πιο αρχέγονες φωνές μας, που μας επιτρέπει να αποδεχτούμε την έλξη μας προς το σκοτάδι μέσα μας, που μας φέρνει αντιμέτωπους με τις κανιβαλιστικές διαθέσεις που πάνω τους έχει δομηθεί ολόκληρος ο πολιτισμός μας. Εάν το έργο δείχνει πως ο θεός κατεβαίνει στην γη για να σου δείξει το όριό σου, η σκηνοθεσία –χωρίς να τρομοκρατεί, να αποξενώνει, αλλά και δίχως να κανακεύει τον θεατή– του ασκεί αυτήν ακριβώς την σαγήνη, μέσα από την επικινδυνότητα και την ωραιότητα του ερωτικού παιγνίου, της αιώνιας μάχης αρσενικού-θηλυκού, (που δεν της λείπουν οι κωμικές στιγμές παράλληλα με τα «χτυπήματα») και αποκαλύπτει στον θεατή το δικό του όριο.

afroditi me ti goyna

All the world is a stage και το κείμενο δεν ξέρω αν θα μπορούσε να ευτυχήσει περισσότερο σε άλλα χέρια: η Βίκυ Παπαδοπούλου και ο Γιώργος Παπαγεωργίου, δύο αληθινά ταλαντούχα πλάσματα, διανύουν την διαδρομή των ηρώων που ενσαρκώνουν με γενναιότητα και γενναιοδωρία, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα έντονου δυναμισμού, μαγνητισμού και εκρηκτικές στιγμές σκηνικής χημείας, εναλλάσσοντας διαρκώς ρόλους, θέσεις και διαθέσεις για να οδηγηθούν –δια της υπόκρισης– στην αλήθεια. Μια αλήθεια για την θέση της γυναίκας και την σχέση των δύο φύλων, την σχέση θύματος και θύτη, την ανάγκη και επιθυμία υποταγής και υπόταξης, την ερωτική παρτίδα και την ανάδειξη νικητή και ηττημένου. Μόνον όταν το έργο τελειώσει, είσαι σε θέση να εκτιμήσεις σε όλη της της έκταση την ευφυία και την τόλμη με την οποία έπλασαν δύο περίπλοκους –εκ γραφής– χαρακτήρες (δεν θα πω περισσότερα για να αποφύγω τυχόν spoiler). Κάνοντας ο ένας χώρο στον άλλον, λάμπουν αμφότεροι στην σκηνή, παραδίδοντας δύο ισάξιες, δυνατές και μεστές ερμηνείες, αντάξιες ενός σημαντικού, σύγχρονου έργου.

afroditi1

«Το να εξηγήσεις είναι εύκολο, να λυτρώσεις όμως…». Έχω την εντύπωση πως η παράσταση κατορθώνει και αίρεται άνω των εξηγήσεων, και εάν είσαι ανοιχτός, ίσως σε βάλει καθ’ οδόν προς μία λύτρωση…

Η παράσταση «Η Αφροδίτη με την Γούνα» παίζεται στο Θησείον, Ένα Θέατρο για τις Τέχνες, Τουρναβίτου 7, Ψυρρή (πλησιέστεροι σταθμοί μετρό: Μοναστηράκι / Κεραμεικός, πλησιέστερος σταθμός ηλεκτρικού: Θησείο), τηλ. 2103255444.

Πέμπτη 21.00, Παρασκευή 21.00, Σάββατο 21:30, Κυριακή 21.30.
Από 14/12, Πέμπτη 21.00, Παρασκευή 21.00, Σάββατο 19:00, Κυριακή 21.00
ΤΑ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΑ ΣΕ ΕΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΟ ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ ΜΕ ΤΟ «MISTERO BUFFO»

Ειρήνη Μάρκου για το mytheatro.gr

Σχολιάστε

Θέατρο - mytheatro.gr