Η ζωή μου στην τέχνη – Θέατρο 104 Κριτική της Παράστασης

Το Θέατρο 104 παρουσιάζει το έργο «Η ζωή μου στην τέχνη» του ΄Αντριου Κάουι, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά, με τους Φιόνα Γεωργιάδη, Δημήτρη Γκοτσόπουλο, Βαγγέλη Σαλευρή.

Κριτική της Παράστασης: Κάτια Σωτηρίου

 

Ο Γκράχαμ, ένας νεαρός σκηνοθέτης που ανεβάζει τον «Δον Ζουάν», είναι κρυφά ερωτευμένος με τον πρωταγωνιστή του, Στίβεν, ο οποίος φαντασιώνεται τη συμπρωταγωνίστρια του, Ρεβέκκα, αλλά εκείνη έχει την προσοχή της στραμμένη στο λάθος άντρα…

Μυστικά, εξομολογήσεις, αποκαλύψεις μέσα και έξω από το θέατρο. Τα όρια ανάμεσα στη ζωή και την τέχνη μπερδεύονται. Ένα έργο μέσα στο έργο. Τι συμβαίνει όταν οι ηθοποιοί αρχίζουν να ταυτίζονται με το ρόλο τους; Πώς μπορεί κανείς να σκηνοθετήσει την ίδια τη ζωή;

Το έργο

Το My Life in Art παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Birmingham τον Ιούλιο του 1998 και έχει παιχτεί σε Αγγλία, Αμερική, Αυστραλία, Ιταλία κ.ά., αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές. Ο Andrew Cowie τοποθετεί τους ήρωες του στην καρέκλα του ψυχολόγου αποκαλύπτοντας τους φόβους, τις ελπίδες και τις σεξουαλικές επιθυμίες τους.

Η ζωή μου στην τέχνη, (My Life in Art ) αντλώντας τον τίτλο της από την βιογραφία του Στανισλάφσκι, είναι μια συμπαθητική απεικόνιση της λιγότερο λαμπερής πλευράς του κόσμου του θεάτρου: Οι αποτυχημένες προσδοκίες των ελπιδοφόρων ηθοποιών, η χειραγώγηση του νεότερου από τον παλαιότερο και πιο κυνικό σκηνοθέτη Γκράχαμ και η συνεχής αναζήτηση για κάτι αληθινό και ειδικό, το οποίο, για τους τρεις αυτούς δύσμοιρους ήρωες δεν υλοποιείται ποτέ.

Πρόκειται για ένα έργο στο οποίο το θέατρο χλευάζει αλλά και συμπονεί τη δική του θεατρικότητα. Η δράση συνενώνει τις ζωές τριών ηθοποιών, καθώς τα συγκρουόμενα προσωπικά συναισθήματά τους αρχίζουν να εισβάλλουν στις πρόβες, ώστε σύντομα να γλιστρήσει η πραγματικότητα και να λιώσει στη μυθοπλασία του έργου. Αυτό δίνει την ευκαιρία για κάποιες αλήθειες και ξεκαρδιστικές εκπλήξεις. Το έργο είναι μια ελαφριά κωμωδία που παραπέμπει και έμμεσα ερμηνεύει τον δύσκολο ρόλο του ηθοποιού, στη συνθήκη του απρόβλεπτου, την ανθρώπινη πλευρά των ερμηνευτών και τελικά την κατάρρευση του οικοδομήματος που λέγεται, ανοχή, ελπίδα και υπομονή.

Μέσα από το κείμενο µπορούµε να δούµε ολοκληρωµένη την εικόνα των αληθειών και των αισθήσεων που συνθέτουν το θεατρικό φαινόµενο, αν παρατηρήσουµε τα δεδοµένα των τριών προσώπων.  Καθώς λοιπόν η έκθεση των προσώπων θέτει εξαρχής το ζήτηµα λειτουργίας της δυαδικής σχέσης ηθοποιού-σκηνοθέτη αλλά και των ηθοποιών μεταξύ τους ,η προτεραιότητα της ύπαρξης του ηθοποιού προβάλλει αδιαµφισβήτητη.

Μέσα δηλαδή στο θεατρικό φαινόµενο, τα όρια των λειτουργιών του ηθοποιού και του σκηνοθέτη συγχέονται, κάποτε επικίνδυνα, αφού ο ένας φτάνει στο σηµείο να απειλεί την ψυχολογική ασφάλεια του άλλου. Το έργο τονίζει μεν την ανασφάλεια της πρόβας, και του θεατρικού επαγγέλματος στο σύνολο του, αλλά μας κλείνει και το μάτι λέγοντας ότι οι ρόλοι των ηθοποιών και οι ανθρώπινες καθημερινές πλευρές τους  καθιστούν δυνατό για τον ηθοποιό, που λίγο πριν άφηνε τον εαυτό του στα χέρια του σκηνοθέτη, να κατευθύνει τη σχέση τους σύµφωνα µε τη δική του βούληση. Οι σχέσεις αυτές µπορούν να πάρουν ποικίλους συναισθηµατικούς δρόµους, µε συνέπειες αναπόδραστες για την πορεία της πρόβας: έτσι ο σκηνοθέτης θα κληθεί για άλλη µια φορά να καταλάβει τον ηθοποιό, να αποκρυπτογραφήσει την αλήθεια πίσω από τα φαινόµενα της εξωσκηνικής συµπεριφοράς και να σταµατήσει τις ίντριγκες προσποίησης πραγµατικότητας. Η λειτουργία του θεάτρου στηρίζεται σε µια ιδιαίτερα ασταθή ισορροπία, όπου πολλές φορές υπάρχουν συγκρούσεις, και ενστάσεις. Οι συνεργασίες δεν είναι εύκολο πράγμα όπως και οι συμβιώσεις στη ζωή.

Η παράσταση

Ο Άντριου Κάουι υιοθετεί μια απλή, καθημερινή γλώσσα για να διατυπώσει με εύληπτο τρόπο την προβληματική του πάνω στην ανθρώπινη μοίρα δομημένη μέσα σε σύντομες, διαδοχικές, σκηνές. Ο Θοδωρής Βουρνάς καταπιάνεται για δεύτερη φορά με το έργο αυτό, αντιμετωπίζοντας το με τρυφερότητα και κατανόηση, διατηρώντας το υποδόριο και σπιρτόζικο χιούμορ που χαρακτηρίζει τη γραφή του Κάουι. Η σκηνοθεσία του στηρίχθηκε στη γραμμική αφήγηση που επιβάλουν στο έργο οι διάλογοι των χαρακτήρων του και επικεντρώθηκε στην κωμική πλευρά των καταστάσεων, χωρίς αυτό να στερεί κάτι από την «εγκεφαλικότητά» του κειμένου και το καθαρό του ύφος. η σχέση που αναπτύσσει ο Θοδωρής Βουρνάς με το έργο προδίδει την αναγκαία ευαισθησία και την πολύ κρίσιμη φυσικότητα στις ερμηνείες, που είναι τελικά και η πιο σημαντική κατάκτηση στη σκηνοθετική προσπάθεια του, να καταφέρνει, δηλαδή, να γειώσει τα πρόσωπα ώστε να αντιληφθούμε την κατάσταση τους και το πρόβλημα τους.

Η Φιόνα Γεωργιάδη παραδίδει μια ερμηνεία δυναμική, με χιούμορ. Παρασύρεται εν μέρει από το πάθος της ηρωίδας της αλλά είναι γοητευτική επί σκηνής, με ανάλαφρη και μοντέρνα υποκριτική διάθεση.

Ο Δημήτρης Γκοτσόπουλος στο ρόλο του πιο απλοϊκού και αδέξιου Στίβεν που δεν μπορεί να τοποθετηθεί με απόλυτη βεβαιότητα για την υποκριτική του ταυτότητα, δίνει έναν ζωηρό ρυθμό και τόνο στην παράσταση με μια πραγματικά απολαυστική ερμηνεία.

Ο Βαγγέλης Σαλευρής με μια πιο ορατή ειρωνεία στα εκφραστικά του εργαλεία δίνει τον τόνο της κωμικής ματιάς πάνω στο ζήτημα της ισορροπίας μεταξύ σκηνοθέτη και ηθοποιού, αλλά και του ρόλου της σεξουαλικότητας.

Η παράσταση ευτυχεί σ’ ένα έντιμο, φροντισμένο ισορροπημένο αποτέλεσμα που συνεπικουρείται από την λιτή μα λειτουργική σκηνογραφία της Σοφίας Λεγάτου και την κινησιολογία της Ντέπυς Γοργογιάννη.

Στο σύνολο της πρόκειται για μια πολύ ευχάριστη και έξυπνη παράσταση, που αντιμετωπίζει την παρασκηνιακή ζωή των ηθοποιών και δημιουργών με χιούμορ, τρυφερότητα και ευαισθησία.

Συντελεστές της παράστασης:

Συγγραφέας: Andrew Cowie

Μετάφραση: Κατερίνα Βαϊμάκη

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Βουρνάς

Βοηθός Σκηνοθέτη: Λυδία Τριγώνη

Κινησιολογία: Ντέπυ Γοργογιάννη

Επιμέλεια σκηνικών & ρούχων: Σοφία Λεγάτου

Σχεδιασμός φωτισμού: Αποστόλης Κουτσιανικούλης

Μουσική: Σίσσυ Βλαχογιάννη

Φωτογραφίες: Ιάσονας Κονταίος

Πρωταγωνιστούν: Φιόνα Γεωργιάδη, Δημήτρης Γκοτσόπουλος, Βαγγέλης Σαλευρής

 

Πληροφορίες:

Πρεμιέρα: 4 Φεβρουαρίου

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15

Εισιτήρια: 12 κανονικό και 8 μειωμένο

Διάρκεια: 90 λεπτά

Θέατρο 104

Ευμολπιδών 41, Γκάζι, Αθήνα,

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 3455.020

 

  • 48
  •  
  •  
  •  

Σχολιάστε