fbpx

Είδαμε τον ΄Ασχημο – Κριτική της Παράστασης

Ο Γιώργος Κουτλής σκηνοθετεί στο Nέο θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου τον Άσχημο, ένα ακόμα έργο του Marius von Mayenburg, μετά το “Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι” που είχε παρουσιάσει με επιτυχία στο πλαίσιο του φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Ο Marius von Mayenburg είναι μια εξέχουσα προσωπικότητα του σύγχρονου γερμανικού θεάτρου, συγγραφέας και δραματουργός στην εμβληματική Schaubuhne του Βερολίνου, ενώ έχει τιμηθεί με το βραβείο “Κλάιστ, για νέο θεατρικό συγγραφέα” (1997), το βραβείο της Εταιρείας Συγγραφέων της Φρανκφούρτης (1998), καθώς και με το βραβείο του νεοεμφανιζόμενου θεατρικού συγγραφέα της χρονιάς (1999) από το περιοδικό Theater Heute.

  • Κείμενο Κάτια Σωτηρίου
  • Ημερομηνία Δημοσίευσης 15/4/2024

asxhmos

Ο Lette, ένας ταλαντούχος μηχανικός, είναι ένας πολύ άσχημος άντρας, τόσο που κάνεις δεν φανταζόταν ότι ο ίδιος δεν το ξέρει. Κανείς δεν μπήκε ποτέ στη διαδικασία να του το πει, ούτε καν η ίδια του η γυναίκα. Τι γίνεται όμως όταν του επισημαίνουν ότι είναι άσχημος; Μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν το είχε σκεφτεί ποτέ, δεν είχε δει ποτέ έτσι τον εαυτό του. Τον ίδιο, ούτως ή άλλως, πότε δεν τον απασχολούσε η εικόνα του. Ώσπου αυτή στέκεται εμπόδιο στην καριέρα του, και τότε παίρνει την απόφαση να αλλάξει πρόσωπο!

Μεταμορφωμένος από Κουασιμόδος σε Άδωνις, γίνεται σταρ εν μια νυκτί και βρίσκει τους πάντες, συμπεριλαμβανομένης μιας 90χρονης ζάμπλουτης και του γκέι γιου της, να κάνουν ουρά για να μοιραστούν τις σεξουαλικές του χάρες. Αλλά η Νέμεση φτάνει όταν ο χειρουργός επαναλαμβάνει τη φόρμουλα και, σε έναν κόσμο γεμάτο με νέους Lette, ο ήρωας χάνει τη μοναδική του ταυτότητα.

Μέρος της ευχαρίστησης του έργου βρίσκεται στους απόηχους του. Ο θεόμορφος χειρουργός, που καυχιέται ότι μπορεί να δημιουργήσει ή να ανανεώσει την ανθρωπότητα, παραπέμπει στον Φρανκενστάιν της Mary Shelley και τον Πυγμαλίωνα του Bernard Shaw, ακόμα και το A Number της Caryl Churchill που έθεσε παρόμοια ερωτήματα σχετικά με την ατομικότητα. Αλλά ο Mayenburg χρησιμοποιεί την αμφίβολη φυσιογνωμία του Lette για να εξερευνήσει το απαράδεκτο πρόσωπο του καπιταλισμού. Όχι μόνο οι εταιρείες, προτείνει, κρίνουν από την εμφάνιση, αλλά είμαστε όλοι θύματα μιας σχέσης μόδας και μέσων ενημέρωσης που διώχνει το περίεργο και το αντιαισθητικό.

Η ίντριγκα γύρω από αυτή την παραγωγή αφορά την αξία και το νόημα στο οποίο αποδίδουμε τον διάλογο των χαρακτήρων και ακριβώς αυτό που αποδίδεται σε ένα πρόσωπο. Πόσο χρησιμεύει το όμορφο πρόσωπο για την παρουσίαση, εκδήλωση ή κενό για μια πιο εγγενή προσωπικότητα; Τι ρόλο παίζει η ομορφιά στην οικοδόμηση μιας ταυτότητας και ποιο χαρακτηριστικό έχει το μεγαλύτερο βάρος σε αυτό; Όταν η εγχείρηση του Lette έχει μεγάλη επιτυχία και τον κάνει να φαίνεται πιο ελκυστικός, η πομπώδης αυτοπεποίθηση που νιώθει για να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ του παλιού και του νέου του προσώπου είναι μια ωρολογιακή βόμβα.

Αν το έργο αφορούσε μόνο τις επιπτώσεις των σωματικών εμφανίσεων στη ζωή μας, δεν θα ήταν τόσο ενδιαφέρον. Ενώ επιφανειακά «το πρόσωπο» φαίνεται να είναι το κεντρικό θέμα του Άσχημου, η αφομοίωση και η ταυτότητα του εαυτού είναι στην πραγματικότητα τα πραγματικά βασικά του θέματα. Στη σύγχρονη εποχή, οι κοινωνικές μας ταυτότητες δεν καθορίζονται τόσο από το «πρόσωπό» μας παρά από μυριάδες ποσοτικοποιήσιμες ιδιότητες, που αφορούν στη δουλειά, τα χρήματα, την ψηφιακή εικόνα μας, τα ταξίδια, τα βίντεο, τους φίλους.

Η εποχή μας είναι εποχή καταναλωτισμού και οποιοσδήποτε είναι ευπρόσδεκτος να συμμετάσχει στο free-for-all για να συγκεντρώσει τις επιθυμητές ετικέτες σε αφθονία. Στην πραγματικότητα, η ιδέα της επιδίωξης μιας κοινωνικής ταυτότητας που θα μπορούσε να περιγραφεί ως «τυποποιημένη» και «κορυφαία» φαίνεται πολύ λιγότερο επικίνδυνη για τους περισσότερους σήμερα, που δεν θα είχαν πρόβλημα να ταυτιστούν με τον πρωταγωνιστή Lette. Χάρη στην εκπληκτική γοητεία του νεοαποκτηθέντος προσώπου του, ο Lette, μετά την επέμβαση, έχει τα πάντα : αποκτά φήμη, πλούτο, θέση και τις ανανεωμένες ορέξεις της συζύγου του, για να μην αναφέρουμε ότι έγινε ο πιο σέξι άντρας στον πλανήτη. Με μια λέξη, έχει γίνει το απόλυτο success story.

Ωστόσο, η ζωή του Lette παίρνει μια απότομη στροφή όταν αυτό το πρόσωπο χάνει τη μοναδικότητά του. Ομοίως, ζώντας ολοένα και πιο ομογενοποιημένες ζωές, αναπόφευκτα αντιμετωπίζουμε τα ίδια ερωτήματα που στοιχειώνουν το Lette, ερωτήματα συμπτωματικά της νεωτερικότητας: «Ποιος είμαι; Σε τι διαφέρω από οποιονδήποτε άλλον; Πώς ορίζω τον εαυτό μου; ”

Το έργο φέρνει την αφήγηση σε πλήρη κύκλο και πυροδοτεί αυτά τα ερωτήματα στο κοινό – χωρίς αμφιβολία ένα πολύ ενδιαφέρον σενάριο με ξεκάθαρες μεταφορικές συνέπειες, χωρίς ωστόσο να αποφεύγει στο τέλος και τα κηρύγματα, ιδιαίτερα στον τελικό μονόλογο του Lette .

Η παράσταση χτίζεται ουσιαστικά γύρω από τέσσερις ηθοποιούς, που εμπλέκονται σε αδιάκοπους διαλόγους μέσα σε έναν αφηρημένο χώρο. Το σενάριο του Mayenburg και η σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή δημιουργούν μια σφιχτά συνυφασμένη ανταλλαγή μεταξύ των χαρακτήρων στη σκηνή. Μέσω της επιλογής να σκηνοθετήσει την παραγωγή χωρίς περιορισμούς από αλλαγές σκηνικών ή κοστουμιών, ο Γιώργος Κουτλής, διατηρώντας τον ρυθμό γρήγορο και τον τόνο στα όρια του γκροτέσκο ανά πάσα στιγμή, διασφαλίζει ότι οι μεταβάσεις της σκηνής που λαμβάνουν χώρα στη μέση των συνομιλιών είναι πιο ρευστές και φυσικές από ό, τι θα μπορούσε να πραγματοποιήσει ακόμη και σε μοντάζ ταινίας. Μόλις απογειωθεί, ο διάλογος δεν χάνει ποτέ τη δυναμική του και ο συνεχώς καταιγιστικός ρυθμός των σκηνών και της παρενδυσίας με την αλληλεπίδραση ατόμων και περιστάσεων οδηγεί σε έναν ατελείωτο χορό εξαπάτησης, αυταπάτης και οπτασίας , που θα μπορούσε ίσως να είναι πιο συμπυκνωμένος, και να μην πλατειάζει ανά στιγμές, αλλά εξυπηρετεί σε κάθε περίπτωση το σκοπό του.

Μέσα στο ζωντανό και δυναμικό σκηνικό που δημιούργησε ο Κωνσταντίνος Σκουρλέτης, με περίπλοκα σχέδια και καινοτόμες δομές που επαναπροσδιορίζουν συνεχώς το περιβάλλον, τέσσερις συναρπαστικοί χαρακτήρες (Ορφέα Αυγουστίδης, Γιάννης Κλίνης, Μαίρη Μηνά και Ηλίας Μουλάς) κινούνται στην αφήγηση έξοχα καθοδηγημένοι από την Χαρά Κότσαλη.

Τέσσερις ηθοποιοί παίζουν επτά ρόλους, σκόπιμα συγκαλύπτοντας τις διαφορές μεταξύ τους. Ο Ορφέας Αυγουστίδης, μεταβαίνοντας στην ομορφιά από την ολέθρια ασχήμια, υπογραμμίζει με την ερμηνεία του την ουσία του κειμένου του Mayenburg ότι κατοικούμε σε μια σύγχρονη εμποροπανήγυρη όπου η ταυτότητα επιβάλλεται. Η ερμηνεία του πατά εύστοχα στα όρια κωμικότητας και δραματικότητας, έχει ένταση, χιούμορ και ενέργεια.

Η Μαίρη Μηνά, η μεγάλη κωμική έκπληξη της παράστασης, ξεχωρίζει αναμφισβήτητα, αφού σε μια φρενήρη χαμαιλεόντια  ερμηνεία, μεταμορφώνεται μπροστά στα μάτια μας από την υποστηρικτική σύζυγο του Lette στην γηραιά sugarmama του. Είναι εξαιρετική.

Ο Γιάννης Κλίνης, έξοχος κωμικός, είναι απολαυστικός τόσο ως χειρουργός και ως αφεντικό, και αποτελεί τον κινητήριο μοχλό για το χτίσιμο της  ομογενοποίησης του ανθρώπινου είδους, και ο Ηλίας Μουλάς μετατοπίζεται πονηρά από τον αδιάφορο βοηθό, το γρανάζι που χάνεται στη σκιά της ομορφιάς του Λέττε, σε έναν ερωτικό διώκτη.

Στο σύνολο της είναι μια καφκικά κωμική παράσταση με βαθιά κοινωνικοπολιτικά ερωτήματα σχετικά με την ταυτότητα και τη συμμόρφωση με τις προσδοκίες των άλλων,  μια από τις πιο ενδιαφέρουσες παραστάσεις της χρονιάς.

ΔΙΑΝΟΜΗ
ΛέττεΟρφέας Αυγουστίδης
Σέφλερ: Γιάννης Κλίνης
Φάννυ: Μαίρη Μηνά
Κάρλμαν: Ηλίας Μουλάς

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής
Σκηνικά: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Μουσική Σύνθεση: Γιάννης Αγγελόπουλος (Γιαν Βαν)
Κίνηση: Χαρά Κότσαλη
Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης

Βοηθός Σκηνοθέτη: Γιάννης Αποσκίτης

Key Visual Illustrator: Daniel Egneus
Φωτογραφίες: Χρήστος Συμεωνίδης
Γραφιστικές προσαρμογές: Indigo Creative

Διεύθυνση Παραγωγής: Χρηστίνα Νιάρου

Σχολιάστε

Θέατρο - mytheatro.gr