Ο Επιθεωρητής του Γκόγκολ στο Θέατρο Scrow

Ο επιθεωρητής, το κλασικό αριστούργημα του κορυφαίου Ρώσου δραματουργού Νικολάϊ Γκογκολ, που πρωτοπαίχτηκε στην Αγία Πετρούπολη το 1836 ανεβαίνει στο θέατρο Scrow, σε σκηνοθεσία Γιώργου Παπαγεωργίου από τις 29 Οκτωβρίου. Παρακολουθήσαμε τη γενική πρόβα της παράστασης και σας παρουσιάζουμε αποκλειστικό φωτογραφικό υλικό.

Στην καλοκουρδισμένη αυτή φάρσα στηλιτεύεται η διαφθορά του λαού από την Εξουσία και δείχνεται πως, όσο μεγαλώνει η κρατική απολυταρχία, τόσο μικραίνει η συνείδηση του ανθρώπου

Σε μια επαρχιακή πόλη της Ρωσίας αναμένεται η επίσκεψη ενός κυβερνητικού επιθεωρητή, που ταξιδεύει ινκόγκνιτο. Στην πόλη καταφεύγει και ένας αδέκαρος απατεώνας, ο οποίος ταυτίζεται από σύμπτωση με το πρόσωπο του επιθεωρητή. Τη μοιραία αυτή παρεξήγηση ακολουθεί ένας καταιγισμός από ξεκαρδιστικά επεισόδια, με τα οποία ο Γκόγκολ, με το καυστικό του χιούμορ, ξεσκεπάζει την ανοησία, τη δουλοπρέπεια, τη ματαιοδοξία, τη δολιοφθορά, την αισχροκέρδεια και την υποκρισία της κρατικής μηχανής στην προεπαναστατική Ρωσία, αλλά και τη σήψη μιας ολόκληρης κοινωνίας.

Ο υποτιθέμενος Επιθεωρητής δεν έχει φιλοδοξίες απατεώνα, έχει φιλοδοξίες ποιητή. Αθώος λόγω αφέλειας, ο κατά λάθος Επιθεωρητής θα εισπράξει τα λαδώματα, θα καρπωθεί ό,τι μπορεί να του προσφέρει ως μάννα εξ ουρανού ο πανικός των διεφθαρμένων τοπικών παραγόντων και θα το σκάσει αποφασισμένος να αφιερωθεί στην λογοτεχνία.

Πίσω του, θα μείνει άθικτος ο μηχανισμός της εξουσίας. Για μιά μόνο στιγμή, ο μηχανισμός της εξουσίας ταράζεται από το ενδεχόμενο ο επίδοξος λογοτέχνης να την ξεσκεπάσει στην σκηνή ενός θεάτρου. Ο δημόσιος εξευτελισμός, το Γέλιο της κωμωδίας, είναι η μόνη επανάσταση που μπορεί να ανατρέψει την διεφθαρμένη εξουσία των μικρόνοων εκμεταλλευτών της συγκυρίας.

Στη νέα διασκευή που υπογράφει ο Πάνος Παπαδόπουλος με τον Γιώργο Παπαγεωργίου, σε μία παράσταση που επιχειρεί να αντιμετωπίσει την έλευση του «Επιθεωρητή» ως μια «ερωτική ιστορία».

Έναν έρωτα με το όνειρο, την ψευδαίσθηση, την «προσυμφωνημένη» ήττα. Ώστε η ελπίδα που θα γεννηθεί να είναι a priori ανεκπλήρωτη.

Μετά τον «Αρίστο», ο Γιώργος Παπαγεωργίου μαζί με 5 ηθοποιούς και έναν μουσικό επί σκηνής, κρατώντας ως άξονα την γνωστή ιστορία του Ρώσου απατεώνα Χλεστιακόβ και την έλευσή του στη μικρή επαρχιακή πόλη της Ρωσίας, δημιουργούν έναν φαντασιακό κόσμο, χρησιμοποιώντας υλικά από το χώρο των καμαρινιών ενός θιάσου, σε μία προσπάθεια αφηγηματικής απεικόνισης της φαρσοκωμωδίας, με τη βαθιά κριτική που ασκεί το ίδιο το έργο στους μηχανισμούς της απάτης.

“Αν δεν σ’ αρέσει η μούρη σου κοιτώντας τον καθρέφτη, δεν φταίει ο καθρέφτης”


Ο υπότιτλος, στον Επιθεωρητή είναι δηλωτικός της πρόθεσης του Γκόγκολ: να προβάλει μέσα από καθρέφτη την κοινωνική πραγματικότητα και να δείξει τις παραμορφώσεις της. Ο Γκόγκολ είναι ο πρώτος ουσιαστικά κοινωνικός κριτικός της τσαρικής Ρωσίας. Τόσο διαβρωτική ήταν η σάτιρά του που μια μερίδα του κοινού ζήτησε την απαγόρευση του έργου και την άμεση εξόριση του συγγραφέα στην Σιβηρία.

Συντελεστές

Διασκευή/Δραματουργική Επεξεργασία: Πάνος Παπαδόπουλος, Γιώργος Παπαγεωργίου

Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαγεωργίου

Βοηθός σκηνοθέτη: Έφη Χριστοδουλοπούλου

Σκηνικά: Κατερίνα Αριαννούτσου

Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Επιμέλεια κίνησης: Μαρίζα Τσίγκα

Κομμώσεις: Talkin’ Heads

Παραγωγή: GOO THEATER COMPANY

Παίζουν: Μαρία Διακοπαναγιώτου, Θανάσης Ζερίτης, Πάνος Παπαδόπουλος, Μαρία Πετεβή, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος

Μουσικός επί σκηνής: Γιάννης Λατουσάκης

Πληροφορίες

Πρεμιέρα: Δευτέρα, 29 Οκτωβρίου 2018

Παραστάσεις: Κάθε Δευτέρα, Τρίτη & Τετάρτη στις 21:00

Εισιτήριο: 12 € γενική είσοδος, 10 € φοιτητικό, μειωμένο, ομαδικό (για κρατήσεις άνω των 10 ατόμων), 8 € ανέργων/ΑΜΕΑ

Τηλέφωνο και ώρες κρατήσεων: 210 7235 842 (ώρες 11:00 π.μ. – 14:00 μ.μ. και 17:00 μ.μ. – 20:30 μ.μ.)

Για τον συγγραφέα: 

Ο Νικολάι Βασίλιεβιτς Γκόγκολ ο «εύθυμος μελαγχολικός», όπως τον έλεγε ο Πούσκιν γεννήθηκε στο Σορότσιντσυ της Ουκρανίας τον Μάρτη του 1809 και πέθανε από την πείνα τον Φλεβάρη του 1852 στη Μόσχα. Τα παιδικά του χρόνια πέρασαν ξένοιαστα στο πατρογονικό. Από το γυμνάσιο ακόμα οργανώνει σκετς και θεατρικές παραστάσεις σε πολλές από τις οποίες παίζει και ο ίδιος. Νεότατος διορίζεται γραφιάς 14ης κατηγορίας στην Πετρούπολη όπου φυτοζωεί ανάμεσα στη φτωχολογιά, πνιγμένος στην ασημαντότητα και τη μιζέρια. Αργότερα κατορθώνει με τη βοήθεια φίλων να διοριστεί δάσκαλος σε παρθεναγωγείο και στη συνέχεια καθηγητής ιστορίας στο πανεπιστήμιο της Πετρούπολης.

Λόγω της επισφαλούς υγείας του από το 1836 ως το 1848 τον περισσότερο καιρό του τον περνάει στη Ρώμη, από όπου και πηγαίνει προσκυνητής στα Ιεροσόλυμα το 1848. Επιστρέφει από εκεί στη Μόσχα με έντονα διαταραγμένα νεύρα. Τέσσερα χρόνια αργότερα βρίσκεται σε πλήρη εξάντληση νεκρός μπροστά στις εικόνες. Το έργο του Γκόγκολ ξεπερνάει κατά πολύ τα όρια της εποχής του. Δεν είναι μόνο αυτός που διείσδυσε και περιέγραψε απέριττα και πειστικά την ρωσική πραγματικότητα, είναι αυτός που ανεδείχθη σε αξεπέραστο παρατηρητή και της πιο μικρής λεπτομέρειας, διαθέτοντας την πιο δυνατή όσφρηση και ευαισθησία που γνώρισε, εκτός του Τσέχωφ, η ρωσική λογοτεχνία. Η δυναμική του έργου του ξεπέρασε τις προθέσεις του, δίνοντας σε αυτό μια διάσταση οικουμενική. Γι’ αυτό και τα αριστουργήματα του, όπως ο Επιθεωρητήςκαι οι Νεκρές Ψυχές, αλλά και ο Τάρας Μπούλμπα, το Μίργκοροντ ή τα Αραβουργήματα, εκδίδονται αδιάκοπα και έχουν φανατικούς αναγνώστες σε όλον τον κόσμο.

  • Κείμενο Κάτια Σωτηρίου
  • Φωτογραφίες για το Mytheatro Ελπίδα Μουμουλίδου

  • 37
  •  
  •  
  •  

Σχολιάστε