«Προσωπική Συμφωνία» στο Από Μηχανής Θέατρο

Το «Από Μηχανής Θέατρο» παρουσιάζει την Προσωπική Συμφωνία του Ρόναλντ Χάργουντ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά, με ένα εξαιρετικό καστ, σύμπραξη πρωταγωνιστών όλων των γενεών – με τους Νικήτα Τσακίρογλου, Χρήστο Βαλαβανίδη και Αλέξανδρο Μπουρδούμη στους βασικούς ρόλους.

Ο Βίλχελμ Φούρτβενγκλερ, Γερμανός μαέστρος και συνθέτης, θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους μαέστρους του 20ου αιώνα. Ήταν μόνιμος αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής του Βερολίνου μεταξύ 1922 και 1945, και από το 1952 μέχρι το 1954, αρχιμουσικός της ορχήστρας Gewandhaus, αλλά και προσκεκλημένος μαέστρος άλλων μεγάλων ορχηστρών, όπως η Φιλαρμονική της Βιέννης. Στο μεταπολεμικό Βερολίνο κατηγορήθηκε από τους Αμερικανούς για τη σχέση του με το ναζιστικό καθεστώς.  Ο Βίλχελμ Φούρτβένγλερ, ο μεγαλύτερος Διευθυντής Ορχήστρας, ο «θεός του πόντιουμ», κατορθώνει όχι μονάχα να επιβιώσει αλλά και να κυριαρχήσει στο Γερμανικό Μουσικό Βάθρο. Ευνοούμενος του άρχοντα της πολιτιστικής ζωής, Αδόλφου Χίτλερ, ταξιδεύει το Γερμανικό λαό με τις μουσικές των Βάγκνερ, Μπετόβεν, ή Μπραμς, σε καθεστώτα όπου οι «βασανιστές και οι δολοφόνοι δεν μπορούν να τους αγγίξουν».

Ως διευθυντής της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Βερολίνου, έχει την εξουσία, συνεπώς και τη δύναμη, να στηρίζει διωκόμενους μουσικούς, να φυγαδεύει ή να διασώζει Εβραίους καλλιτέχνες. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, στο κατεχόμενο Βερολίνο, ο Φούρτβένγκλερ θα κατηγορηθεί για τη σχέση του με το Ναζιστικό καθεστώς και θα υποβληθεί σε ανακριτική διαδικασία από τους Αμερικανούς, στα πλαίσια της «Αποναζιστικοποίησης» των Γερμανών Καλλιτεχνών.

Η Προσωπική Συμφωνία παρακολουθεί αυτήν ακριβώς την εξαντλητική ανάκριση του Μαέστρου από τον Αμερικανό Ταγματάρχη. Ο Ταγματάρχης είναι αποφασισμένος να αποδείξει πως ο Μαέστρος υπήρξε στέλεχος του κόμματος των Ναζί που παρέμεινε στην Φασιστική Γερμανία κι εκμεταλλεύτηκε τα προνόμια που του προσέφεραν οι Χίτλερ, Γκέμπελς, φον Σιραχ Σπέερ… Τα αποδεικτικά στοιχεία είναι μηδαμινά. Τα επιχειρήματα του Φούρτβένγκλερ, από την άλλη, σχετικά με τη «διατήρηση της Γερμανικής μουσικής παράδοσης και των υψηλών αξιών», συγκρούονται με τις μνήμες του Ταγματάρχη από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, από τους εκατοντάδες νεκρούς, από τη «διατήρηση της Γερμανικής μουσικής παράδοσης και των υψηλών αξιών»,συγκρούονται με τις μνήμες του Ταγματάρχη από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, από τους εκατοντάδες νεκρούς, από τη «μυρωδιά της καμένης σάρκας»

Ο μάρτυρας που θα αλλάξει την τροπή της ανάκρισης είναι ο Ρόντε, δεύτερο βιολί της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, ο οποίος με αντάλλαγμα την προσωπική του απαλλαγή προδίδει κρυφές πτυχές του μαέστρου.

Η «Προσωπική Συμφωνία» του Ρ. Χάργουντ (συγγραφέα του επίσης βραβευμένου έργου «The dresser») γράφτηκε το 1995 και βασίζεται σε πραγματικά ημερολόγια του σπουδαίου μαέστρου Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ, τα οποία κρατούσε κατά τη διάρκεια της ανάκρισής του. Η πρεμιέρα του έργου έγινε στην Αγγλία, στο «Minerva Theatre» του Τσίτσεστερ, σε σκηνοθεσία Χάρολντ Πίντερ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Διανομή
Νικήτας Τσακίρογλου: Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ
Χρήστος Βαλαβανίδης: Χέλμουτ Ρόντε
Αλέξανδρος Μπουρδούμης: Ταγματάρχης Άρνολντ
Άννα Ελεφάντη: Έμμυ Στράουμπε
Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου: Ταμάρα Ζαχς
Παναγιώτης Γουρζουλίδης: Υπολοχαγός Ντέιβιντ Γουίλς
Κώστας Κουτρούλης: Φαντάρος
Δημήτρης Μπούρας: Φαντάρος

Συγγραφέας: Ρόναλντ Χάργουντ
Μετάφραση: Αθανασία Καραγιαννοπούλου
Σκηνοθέτης: Δημήτρης Μυλωνάς
Σκηνικά: Αγγελικη Αθανασιάδου, Λήδα Σπερελάκη
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Μουσική: Παύλος Κατσιβέλης
Μουσική σύνθεση: Παύλος Κατσιβέλης

No comments yet.

Αφήστε μια απάντηση